06 August 2012

Puno - Amantani - Taquile

Om 8:00 worden we opgewacht door een horde Taxi Cholo's. Deze dappere mannen trappen ons naar de haven waar we aan boord gaan om naar de twee Titicaca eilandjes Amantani en Taquile te varen.

Als eerste bezoeken we Uros mensen. Deze stam leeft op zelfgemaakte eilanden van riet. Ze leven tegenwoordig van de toeristen en verder eten ze vis en vogels die ze vangen.

Jacqueline is mee op de toeristenschuit naar de overkant.

We varen verder naar Amantani. Daar overnachten we bij een locale familie. Het is dus afwachten waar we terecht komen.

Het Huis van Geraldo en Olga. Onze kamers zijn bovenverwachting luxe. We hebben namelijk gewoon elektriciteit en een goed bed.

's Avonds lopen we naar het hoogste topje van het eiland op 4130 meter boven de zeespiegel. Bij een tempel voor Pacha Mama (moeder aarde) hebben we mooi uitzicht over het Titicaca meer en genieten van de zonsondergang. We kunnen Bolivia zien liggen.

De volgende ochtend gaan we naar Taquile. We worden door Olga en dochter Pamela naar de haven gebracht.

Bij aankomst op Taquile kunnen we terugkijken naar Amantani.

Op het centrale plein worden we verrast door de lokalen die een dansje gaan opvoeren. Het blijkt een rituele dans te zijn die nu speciaal voor toeristen wordt gegeven.

De mannen leren hier allemaal breien, want ze maken hun eigen mutsen. Met deze mutsen onderscheiden ze hun status. Je kun er aan zien of ze wel of niet getrouwd zijn. Eilandbestuurders dragen over hun speciale kleurrijke mutsen nog een zwarte hoed.

Tijdens de lunch kijken we uit naar Cordillera Real in Bolivia. Hier zijn we 10 jaar geleden door heen getrokken.